Tuesday, March 23, 2010

Keikhlasan dalam Persahabatan

Salam persahabatan kepada rakan-rakan sekalian.KEIKHLASAN DALAM PERSAHABATAN??? masih wujudkah lagi dalam dunia yang penuh pancaroba ini??? Masih adakah lagi sahabat yang menghormati sahabatnya, sahabat yang setia dan yang sanggup berkorban untuk kebahagian sahabatnya? Ya…memang ada, tetapi jumlah tersebut hanyalah sedikit. Benar-benar sedikit. Bagai mencari sebutir mutiara di dalam sebuah lautan hitam yang luas ataupun ibarat mencari sebutir berlian di dalam struktur tanih dan batuan di bawah permukaan bumi. Begitulah tingginya nilai sebuah persahabatan dan betapa sukarnya untuk mencari seorang sahabat yang benar-benar ikhlas terhadap sahabatnya.

Yang ada hari ini adalah hanya berada disisi kita ketika kita senang, lebih banyak membuat kita mengalirkan air mata daripada membuatkan kita bahagia, banyak mengkhianati daripada menyayangi kita dan sebagainya. Jadi, adakah ini yang digelar sahabat? Bukan…semestinya bukan. Mereka hanyalah sebagai kawan sampingan, bukan sahabat, bukan teman sejati mahupun teman akrab kerana andai ini yang menjadi asas sebuah persabahatan, maka hancurlah nilai kesetiaan dalam sebuah persahabatan.

ANDAI INI SAHABATKU

Andai ini sahabat yang dicari, sudah tentu aku menyesalinya,

Andai ini sahabat yang disayangi, sudah tentu air mata dihatiku,

Andai ini sabahat yang dikasihi, sudah tentu derita di sisiku,

Andai ini sahabat yang diagungkan, sudah pasti hilang nilai penghormatan dalam diriku,

Andai ini sahabat yang dimiliki,hapus sudah kesetiaan ku padanya

Andai ini SAHABATKU, maka sudah tentu aku TIDAK menginginkannya.

Kepada teman-teman yang mempunyai sahabat, hargailah pengorbanan mereka, sayangilah mereka, dengarlah luahan mereka dan cubalah untuk setia terhadap sahabat anda.

No comments:

Post a Comment