Thursday, February 18, 2010

Biar lambat, asal selamat

Hari Khamis, 11 Februari 2010, aku excited kerana dapat balik kampung, nak jumpa family aku. Pukul 9.25 malam, bas kita orang bertolak dari stesen bas KUO untuk menuju ke Kelantan. Pada mulanya, perjalanan kami dengan lancar. Alhamdulillah....., tapi hampir pukul 12.45 pagi, bas yang kami naiki seperti ada sesuatu yang tidak kena. Kawan disebelah aku memberitahu bas tersebut seperti bocor, tapi aku tertanya-tanya kenapa pemandu bas masih meneruskan juga pemanduannya itu. Aku pun buat-buat tak kisah walaupun tidak dapat meneruskan kembali lena ku kerana keadaan bas yang terhenjut-henjut. Semakin lama keadaan tersebut semakin kuat walaupun pemandu semakin memperlahankan pemanduannya itu. Penumpang yang lain sudah mula tertanya-tanya. Yalah kan, dengan keadaan bas yang tidak stabil ini, kenapa pemandu masih meneruskan juga pemanduannya itu. Mestilah semua orang risau.

Tepat pukul 1.10 pagi, kami semua diarahkan turun kerana berlaku kerosakkan pada tayar bas. Kami diarahkan menaiki bas yang lain untuk dibawa ke kawasan penempatan sementara sebelum menunggu bas tersebut dibaiki. Semasa turun aku ada melihat kerosakkan pada tayar tersebut apabila ada yang terdengar ura-ura yang bas tersebut mengalami kerosakkan teruk pada tayar, tayar bas tersebut bukannya bocor tetapi skrunya telah tertanggal. Daripada 4 skru, hanya 1 saja skru yang tinggal (aku terlupa nak ambil gambar tayar bas ketika itu). Ya Rabbi...... kenapalah pemandu bas tersebut tidak perasan tentang keadaan tersebut. Jikalaulah tiada orang awam yang menahan bas kami dan memaklumkan keadaan tayar bas kami yang hampir tercabut itu, entah apalah yang akan terjadi pada kami. Nauzubillah...... Harap-harap janganlah terjadi perkara-perkara yang tidak diingini.

Berbalik kepada perjalanan kami, masa yang diambil untuk ke penepatan sementara (Masjid Jamek Gerik, Hulu Perak) adalah 8 minit. Maka kami tibalah di situ dan berkampunglah di situ. Siap tidur lagi diperkarangan masjid tersebut dengan beralaskan lantai yang sejuk dan berselimutkan sehelai baju sejuk. Huhuhuhuhu.....macam pelarian lak aku tengok.
Selepas solat subuh, kami masih lagi menumpang di masjid tersebut, bantuan makanan tiba pada pukul 7 pagi. Hehehehe.....macam mangsa banjir pun ada. Nak buat macam mana dah nasib. Kami masih lagi menunggu bas untuk berpulang ke Kelantan. Harap-harap cepat-cepatlah bas tersebut dibaiki. Huhuhuhu......Semua dah tidak sabar hendak balik kampung ni..... Amin.

Perkarangan Masjid Jamek Daerah Gerik, Hulu Perak

Makanan telah tiba

Semasa di Gerik tu sempat jugalah kami merayau-rayau di sekitar kawasan tersebut. Tambah-tambah lagi, hari tu ada pasar malam. Bolehlah cari barang sikit-sikit. Hampir pukul 7.04 malam, kami masih lagi berada di Hotel Great Wall, Gerik (Perak) meunggu bas siap di baiki. Huhuhuhu.....berita gembira...tepat pukul 7.19 malam, kami menerima sms dan seketika kemudian pintu bilik hotel kami diketuk untuk dimaklumkan bahawa bas telah siap dibaiki dan kami akan bertolak pulang pada pukul 8 malam. Alhamdulillah........Syukran!!! Semasa dalam perjalanan pulang dari Gerik ke Jeli aku sempat melihat kemalangan yang berlaku, sebuah kereta terhumban ke dalam parit. Ish....kesian sungguh..... Pukul 1 pagi baru aku sampai di rumah. Oh..gembiranya setelah macam-macam yang berlaku, akhirnya aku sampai juga di rumah dengan selamat. Alhamdulillah....


Kaunter pendaftaran di Hotel Great Wall

Kepada para pemandu, sentiasalah beringat-ingat terhadap slogan-slogan yang dilaungkan oleh kerajaan seperti ”Biar lambat, asal selamat”, ”Berhati-hati di jalan raya, ingat orang yang tersayang”, ”Sesal dahulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya” dan banyak lagi. Jangan hanya kerana ingin mengejar masa agar cepat sampai ke destinasi yang dituju, nyawa penumpang, nyawa sendiri dan mungkin juga nyawa orang awam yang lain dipertaruhkan. Sedarlah!!! Nyawa bukanlah sesuatu yang boleh dimain-mainkan....!!!

No comments:

Post a Comment