Monday, February 8, 2010

Yang Baik Dijadikan Teladan Dan Yang Buruk Dijadikan Sempadan


Suatu peristiwa telah membuatkan saya terfikir, adakah orang yang belajar tentang alam benar-benar mempraktikkan ilmu yang dipelajarinya itu? Tulisan saya ini bukanlah untuk mengkritik sesiapa, tetapi sekadar meluahkan persoalan dan pengalaman yang berlaku di depan mata. Malah, ia sebenarnya berlaku dalam kehidupan kita sehari-harian. Cuma ia terpulang kepada diri kita sendiri sama ada kita sedar atau tidak.

Pada suatu hari, kami empat sekawan telah menyewa sebuah kereta untuk ke tempat perkelahan. Ketika berhenti di sebuah kedai makan (untuk bertanyakan arah), salah seorang daripada kawan saya (si A) turut keluar dan membuang sampah di tepi jalan, berhampiran kedai tersebut. Saya terfikir yang si A ni belajar tentang geografi, selalu mendapat keputusan yang baik dalam semua subjek major, tetapi kenapa ilmu tersebut tidak diaplikasikan dalam kehidupannya??

Masuk saja kereta, saya bertanya: “Kenapa ko buang sampah tu kat situ?” Maka jawab si A ni: “Biasalah, aku tak jumpa tong sampah. Lagipun ramai yang buang sampah kat situkan.” Itulah jawab si A. Jadi, segera terlintas dibenak saya: Perlukah kita meniru perbuatan yang sama dengan orang lain sedangkan kita tahu yang perbuatan itu adalah salah? Jadi apa gunanya pepatah Melayu yang berbunyi, “YANG BAIK DIJADIKAN TELADAN DAN YANG BURUK DIJADIKAN SEMPADAN”? kalau kita sendiri tidak mengikutinya. Emmm…..sama-sama kita fikirkan.

Perbualan ini tidak berhenti di situ sahaja. “Laa…takkan tak leh nak simpan kejap sampah tu. Bukannya banyak pun. Kereta ni muat lagi nak simpan sampah ko tu. Kata belajar geo, takkan tak leh nak practicekan kot? Segan aku dengan abang yang bagitau arah tadi, dia tengok jer ko buang sampah.” Sambung kawan ku yang seorang lagi. Nah, sekali lagi aku terfikir, Adakah kita melakukan sesuatu kerana malu dengan orang lain dan bukannya perbuatan itu kita lakukan atas DASAR KEIKHLASAN HATI kita sendiri? Tetapi alasan ini masih boleh lagi diterima kerana sekurang-kurangnya perasaan malu itu boleh mencegah kita daripada melakukan kesilapan sama ada sesama manusia, terhadap alam mahupun terhadap PENCIPTA kita. Lagipun tidak semua manusia sempurna dalam semua aspek dan sebagai rakan perlulah kita sentiasa nasihat-menasihati dengan cara yang baik antara rakan agar tidak mengguris perasaan mereka.

No comments:

Post a Comment