Monday, February 8, 2010

Mendaki Gunung Ledang

Tanggal 29 Januari 2010, bermulalah perjalanan menuju ke kaki Gunung Ledang melalui Asahan (Melaka). Hampir pukul 8.00 malam, aku dan rakan-rakan seangkatan tiba di kaki Gunung Ledang. Sebelum itu kami berjalan hampir 30 minit untuk sampai ke kaki Gunung Ledang kerana jalan untuk sampai ke sana tidak dapat dimasuki oleh bas kami. Dengan disuluhi oleh cahaya bulan dan lampu suluh yang dibawa kami menyusuri jalan tersebut untuk ke sana. Perasaan yang terlalu teruja untuk mendaki gunung penuh ladenda itu membuatkan kami tidak terasa penatnya berjalan. Sesampai di sana, kami berehat seketika dan menjamah makanan yang telah disediakan oleh pihak pengurusan Gunung Ledang serta dibahagian mengikut kumpulan.

Hampir 80 orang peserta mengambil bahagian tidak termasuk 5 orang felo. Sesudah itu, kami berehat seketika sebelum dikejutkan pada pukul 1 pagi untuk menerima taklimat daripada pihak pengurusan dan pengarah projek. Pelbagai maklumat dan pantang larang disampaikan bagi membolehkan pendakian kami berjalan dengan lancarnya. Ada yang khusyuk mendengar, ada yang masih diulit perasaan mengantuk dan ada juga yang terangguk-angguk (angguk tanda faham atau angguk tanda tidur, wallahualam).

Pukul 5 pagi, aku dan kawan-kawan sekhemah telah bangun untuk bersiap. Selepas pembahagian tugas, makanan, peralatan dan barang yang akan dibawa, maka hampir pukul 9.00 pagi maka bermulalah perjalanan kami mendaki Gunung Ledang. Pada permulaah pendakian, kaki telah mula terasa kebas, itupun belum lagi sampai di check point pertama. Huh!! Hanya tuhan saja yang tahu. Malah, salah seorang Felo kami awal-awal lagi telah menarik diri. Mengikut ranjer kami, check point pertama dan kedua adalah yang paling mencabar sekali. Namun, dengan berbekalkan semangat yang masih bersisa dan sokongan daripada kawan-kawan, digagahi juga dan pendakian diteruskan. Bagi menghilangkan perasaan letih, pelbagai cerita lucu dikongsi bersama.

Semasa pendakian, pelbagai spesies tumbuhan dapat dilihat. Kami dilarang memetik tumbuhan di sana (petik tak boleh lah, tapi sentuh mungkin boleh kot...hehehehe) kerana ia adalah dilarang dan merupakan hak milik Taman Negara. Antaranya adalah paku-pakis, periuk kera, pokok balak (besar punya) dan tumbuh-tumbuhan lain yang belum pernah aku lihat. Airnya pun jernih dan bersih, siap boleh diminum tanpa dimasak lagi.

Tepat pukul 9 pagi pada 31 Januari 2010, kami mula bertolak turun dari campsite setelah siap mengemas dan membersihkan kawasan sekitarnya. Barang-barang yang dibawa semasa mendaki juga perlu sama kuantitinya semasa turun sama ada makanan, sampah, mahupun pakaian sekalipun. Kalau tidak, denda akan dikenakan. Ini perlu bagi menjaga kebersihan kawasan tersebut agar tidak tercemar dan terpelihara. Sesungguhnya pengalaman tersebut tidak dapat dilupakan, apatah lagi pendakian melalui Asahan (Melaka) betul-betul mencabar.

Keesokkannya, terasalah sakit-sakit dan sengal-sengal di seluruh badan. Tetapi sesungguhnya, kesakitan tersebut adalah berbaloi dan pengalaman yang diperolehi lebih bernilai berbanding dengan apa yang dirasai. Huhuhuhuhu..........!!!

1 comment:

  1. Iron Titanium - Home | Titanium-arts.com
    Iron titanium welder titanium is titanium engine block a graphite base that contains only pure titanium forging copper oxide. It is ford fusion hybrid titanium a solid titanium damascus knives brass oxide core that has a solid surface that is

    ReplyDelete